Velkommen

Velkommen til vores fælles blog. Formålet med bloggen er, at vi - Carsten, Anette og Liselotte kan skrive herpå i forhold til vores to fag - pædagogik og SKB. Her kan vores lærer og klassekammerater læse alt hvad vi tænker, føler og ser i forhold tema 4.1

mandag den 28. marts 2011

teorier - SKB


Her er en lille forklaring på nogle teoretiske begreber, som Mette underviste i, i dag.


Boldbasis: I de fleste af de "traditionelle" boldspil, som f.eks. håndbold, fodbold, volleyball og basketball, er en række fælleselementer eller basisfærdigheder der gør sig gældende i alle disse boldspil. Det kan godt være, at måden at bruge elementerne på, er forskellige fra spil til spil, men de fleste boldspil har en hel del til fælles. Hvis man forestiller sig, at man tager hovedtrækkene af alle disse boldspil-basiselementer ender man med boldbasis. Hensigten med boldbasis er at udvikle spillernes fortrolighed med bolde i al almindelighed og give dem en mulighed for at forstå de fælles taktiske, tekniske, psykiske og sociale kvaliteter der er i alle boldspil. Hermed kan de overføre disse fra den ene aktivitet til den anden. Er du minitræner er boldbasis en absolut nødvendighed. Både som grundtræning og som leg (det sociale element), men også som et redskab til at udvikle spillernes taktiske og tekniske evner. I boldbasis har du som træner også en mulighed for at udvikle din egen viden om boldspil i al almindelighed. Mange boldlege, som har sit udspring i boldbasis, er fantastisk gode til træning, koordination og kreativitet ligesom de altid er sjove!


Kontrafaktiske pædagogik: Thomas Ziehes beskriver begrebet kontrafaktisk med, "Det indebærer, at fokus skal være på det, man ikke lærer "af sig selv" i virkeligheden og om virkeligheden". Ligeledes hvad der ikke ligger lige for hånden, og det som vækker til refleksive brud. Det betyder at pædagogen skal være kontrafaktisk. Man skal ikke lave det man plejer, man skal prøve noget nyt og anderledes. Man skal bruge sin fantasi og skabe udvikling, for krop og sjæl. Eleven vil ofte have brug for at markere sig sportslig, og derfor oplever mange, at deres medbragte bolderfaring i første omgang ikke bliver udfoldet. Men elevens erfaringer kommer så til sin ret i de nye udfordringssituationer, når de begynder at arbejde med bold som en studieopgave. Indholdet må ikke blive tilfældigt, men være relevant for bearbejdningen Indholdet skal være objektivt og subjektiv relevant. Det drejer sig om at rejse tvivl om og stimulere fantasien i forhold til det, man allerede har gennem socialisation Så i boldundervisningene er det en målsætning at kunne gennemskue og udfordre denne overensstemmelse.


Spilhjulet: Du kan bruge spilhjulet til at udvikle og tilpasse spillet, så det passer lige præcis til dig og dit team. Alle hold skal lære noget. Både de dygtige og de dårlige. Og det gør de ikke hvis de ikke udfordres tilpas. Man bliver ikke dygtig af aldrig at få bolden. Og man bliver heller ikke dygtig af for små udfordringer. Det handler om holdning. Vil man vil træne spillere, så de bliver et godt hold? Så må man samarbejde med spillerne om at forme spillet, så det passer netop til de mennesker, med deres styrker og svagheder. Hvis fløjen har svært ved at gribe bolden, må man undersøge hvordan hun gerne vil have bolden afleveret. Både boldholderen og den der skal gribe, må gøre deres bedst for at bolden bliver grebet. Spilhjulet som metode, er en effektiv måde at på at udvikle og tilpasse spillet.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar