Velkommen

Velkommen til vores fælles blog. Formålet med bloggen er, at vi - Carsten, Anette og Liselotte kan skrive herpå i forhold til vores to fag - pædagogik og SKB. Her kan vores lærer og klassekammerater læse alt hvad vi tænker, føler og ser i forhold tema 4.1

fredag den 25. marts 2011

Laban, den bandit ;0) - SKB


Den Slovakisk danseteoretiker og koreograf Rudolf Laban ( 1879 - 1958) udviklede en dansepædagogik som skulle fremme bevægelserens evne til at sætte udtryk og bevægelse på sit indre liv.
Laban ænskede at den enkelte skulle blive i stand til at opfatte, værdsætte og erkende sin krop med dens muligheder og begrænsninger.
Bevægelserne ses dermed som værende forbundet med danserens følelsesliv, personlighed og temperament og kulturelle tilhørsforhold.
Laban er ophavsmanden for konceptet BESS:


  • Body kategorien: Her tager man udgangspunkt i de grundlæggende bevægelsesmønstre : rulle, krybe, kravle, gå, løbe, kaste, gribe og hoppe. Det er også vigtigt at kunne orientere sig i et rum og sætte bevægelser sammen.

  • Effort kategorien: Tager udgangspunkt i rum, tid, vægt og flow.

  • Space kategorien: Her er der tale om det personlige rum, hvor man kan bevæge sig i det laveste, det mellemste og højeste niveau. Man kan endvidere bevæge sig i tre plan : det horisontale, det vertikale og sigittale plan.

  • Sharp: Her er det kroppens form der er i fokus. Den kan være lang, smal, lille, stor, rund, bred osv. Her arbejder man også med relationen til andre mennesker. I relationene kan man forme hinanden, arbejde over hinanden, arbejde under hinanden, og man kan arbejde på og med hinanden.

Alle disse teorier var i spil, da vi havde SKB i Kirken sammen med Mette. Vi lavede danse serier, forestillinger med kropssproget i fokus og breakdance. Vi var omkring alle kategorierne fra Labans BESS. Kroppen blev brugt og sveden sprang frem, men det var rigtig sjovt og lærerigt. Det giver ideer til evt. kropslig udfoldelse. Hvad er det man skal huske og hvorfor. Jeg tror Laban vil blive husket, som en sjov lille event i K1.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar