Velkommen

Velkommen til vores fælles blog. Formålet med bloggen er, at vi - Carsten, Anette og Liselotte kan skrive herpå i forhold til vores to fag - pædagogik og SKB. Her kan vores lærer og klassekammerater læse alt hvad vi tænker, føler og ser i forhold tema 4.1

tirsdag den 1. marts 2011

Brainstorm - Del 1 - SKB


Så er vi i gang med SKB opgaven. Vi var for første gang samlet i vores gruppe, og fik snakket en masse ting igennem. Vi blev enige om at udarbejde en udviklingsopgave der omhandler pædagogisk massage for voksne med funktionsnedsættelse. Anette har en masser erfaring og viden inden for dette emne, og det vil vi drage nytte af. Vi startede med at lave en Brainstorm hvori alle ideer, der omhandler emnet ind til videre foreligger.
Brainstorm:


  • Relationsdannelse

  • Kropsbevidsthed/kropssprog

  • Livskvalitet

  • Velvære

  • Sundhedsfremme/sundhedsforebyggende

  • Samspil med andre/socialisering

  • Udvikling/læring

  • Non-verbal kommunikation

  • Sanser - taktilsans/skyhed

  • Arbejdsmetoder

  • Pædagogens rolle/kropslighed

  • Målgruppens behov/muligheder

  • Udvikling bruger/pædagogen

  • En til en kontakt

  • Ro og genkendelighed

  • Tryghed og tillid

  • Rammefaktorer: Sansestuen, ro, musik, åbent ud mod skoven, lænestol, vandseng, massagebriks, sækkestol, håndklæder, olie.

Vi har ind til videre valgt disse CKF`er: Sansemæssige forudsætninger. livskvalitet og kropslighed.


Aftale og godkendelse med hensyn til at videfilme HB er godkendt af afdelingslederen på Afd. Skovbakkern - Gurli Vestfal. Vi må kun lægge det ind på Via.uc. studienet, til intern brug.


Vi har aftalt at vi skal mødes på Skovbakken på tirsdag d. 8 marts kl. 9.00. Her vil Anette foretage et massageforløb med HB. Carsten vil filme og tage billeder. Liselotte vil overvære og studere HB´s reaktion og udspil under forløbet.


Opgaven skal indholde:



  • Undersøgelse af målgruppens behov eller muligheder

  • Et SKB forløb/aktivitet som skal afprøves i praksis under feltarbejdsdagen uge 17

  • Pædagogens kropslighed

  • Udvikling på baggrund af undersøgelsen, SKB forløb/aktivitet

Del 1:


Hvad er det vi vil arbejde med, udføre, ud at undersøge?


Vi vil gerne bruge massage som et pædagogisk redskab til at skabe tillid, tryghed og udvikling for en bruger med funktionsnedsættelse. Vi vil undersøge hvordan HB reagere på sansestimulering/massage gennem fodmassage. Hvad gør det ved ham og hvilken udvikling og betydning har det for ham på sigt. Hvad er pædagogens rolle i dette samspil, og hvilken betydning har det for HB og for pædagogen selv. Vi vil undersøger pædagogens kropslighed, og hvilken indvirkning på samspillet dette har. Vi vil undersøge HB behov og muligheder for et sundere og bredere liv, gennem massagen og samspillet med pædagogen.


Hvor - i hvilken kontekst? Hvilke rammefaktorer skal tages i betragtning?


Rammefaktorer: Det foregår på bostedet i vante omgivelser. Det er for at brugeren ikke skal forholde sig til nye omgivelser. Derved kan han bredere fokusere på massagen og dens effekt. Her er han tryg. Sansestuen giver ro, med stille musik og udsigt ud over skoven. Han sidder i sin vante lænestol, og Anette sidder foran på en sækkestol. Det er velkendte rammer, der giver ro - genkendelighed - tryghed og tillid.


Hvorfor - hvad er vores ide, begrundelse, mål, intentioner?


Sansestimulering er næring for hjernen ( Eirik Tollefsen). Man får en følelse af at være sammen om noget. Pædagogen viser - jeg vil dig noget godt. Brugeren er noget specielt, og får den fulde opmærksomhed. Brugeren føler sig betydningfuld. Massagen fremmer brugerens kropslighed. Massagen kan smidiggøre brugerens led/muskler. Man kan forebygge sundheden, og fremme sundheden for brugeren. Give livskvalitet og velvære, og lysten til at ville deltage. Gennem relationsdannelsen skabes udviklingen for brugeren.


Hvordan - Didaktiske overvejelser: hvorledes struktureres et forløb/aktivitet med brugergruppen, således at mål og intentioner imødekommes?


Vi har lavet en aftale med afdelingslederen på bostedet. Vi har fået tilladelse til at filme og tage billeder. Vi har fået tilladelse til at ligge det filmede ind på Via.uc. stuedinet, men kun til intern brug. Anette udfører massage forløbet, og Carsten filmer. Liselotte overvære HB´s reaktion og oplevelse. HB vil inden forløbet blive informeret om planerne. Vi håber han vil indvillige og deltage i processen. Anette kontakter ham og viser med håndklædet og olien som en konkret, at nu er der massage. Sammen følges de ud i Sansestuen til stolen, hvor massagen vil blive udført. Carsten vil filme hele forløbet. Musikken bruges som en afslappende effekt som en stimulering af høresansen, men signalerer også start/stop på forløbet. Musikken danner rolige rammer for forløbet. Der er beviste valg af musikken, og dens indflydelser på forløbet og resultatet af dette. Efterfølgende skal han have et gl. vand, for at udskille affaldsstofferne i kroppen som er blevet frigjort under massagen. Det er vigtigt at vi tilbyder ham vandet, da han ikke selv formår at bede om dette. Vi skal søge ham, da han ikke selv formår at søge os. Ellers bliver han indaktiv og deltager ikke på eget initiativ Intentioner - at fremme trivsel og nærvær. At fremme sundheden og forebygge sydomme der på sigt forringer hans liv og livskvalitet. Vi vil i de didaktiske overvejelser hele tiden have for mål at inddrage de enkelte CKF´er som vi har udvalgt at fordybe os i.


Lidt om HB: Vi har ikke så mange informationer om HB, men vi ved at han skal have hjælp til alt personlig pleje og soigenring. Han er ca 80 år. Han kan til tider selv tage tøjet af, men ikke på. Kan bruge pincetgreb til at fange enkelte ting. Kan ikke spise og drikke selv. Ligger udviklingsmæssigt i alderen ????? Vi kan forvente at han har lyst og vilje til at deltage og samarbejde, fordi han som oftes føler velvære - han har prøvet det før. Han elsker musik, og deltager derfor gerne i samspillet. Han vil gerne samarbejde, så længe det kun er massage på fødderne.


Ifølge loven skal man søge tilladelse/samtykke hos HB eller værge, for at udøve pædagogisk massage. Der er forskel lovmæssig, om det er en pædagog i huset det udøver massagen, eller om det er en udefra. Andvendes der pædagogisk massage, bør dette være beskrevet i institutionens virksomhedsplaner eller handleplaner. Massagen skal omfatte de pædagogiske forhold gældende regler for tavshedspligt mm. Som beskrevet i serviceloven § 140 - 141. Pædagogen i huset må gerne massere uden skriftelig tilladdels/samtykke. Modtageren beder selv om massagen og vise med sprog eller tegn ønske herom. Dette tages som udtryk for, at modtagere er kompetent i forbindelse med egne oplevelser, af hvad de har behov for, og det bør imødekommes fra pædagogens side. ( s. 133 - b og db)


Hvilke barrierer, vilkår og forudsætning er der for vores opgave?


Taktilsansen kan være en barriere, for det fulde forløb af massagen. Gensidig tillid og respekt er vigtigt i forløbet. Det er vigtigt at han føling for forløbet - stop - fortsæt -pause. Forarbejdet skal være i orden, så der ikke kommer uforudsete problemer der kan forstyrre forløbet. Vi skal finde roen, guide og fokusere på det som er i centrum. Vi skal ud fra den non - verbale kommunikation læse hvornår, hvorfor og hvordan. Der må ikke være small talk, da dette forstyrre hans koncentration. Ting der ikke må ske: Videokameraet ikke virker. At HB bare ikke vil deltage. At de andre beboer støjer og forstyrre.


Med hvilke resultater vil vores opgave være en succes?


At man kan se at samspillet og massagen funger. At HB har det godt under og efter massagen, og at han fået en god sanselig oplevelse. At der bliver en relationsdannelse, med henblik på udvikling. At pædagogen bliver klogere på massage forløbet, og lærer forskellige tiltag deraf. At pædagogen lære at forstå og arbejde med sin kropslighed under forløbet, At Pædagogens ser HB´s behov og muligheder i samspillet. At HB selv er aktiv deltagende - sætter fødderne frem, jeg vil gerne deltage.


Hvilke særlige udfordringer er der fagligt, viden og færdigheder?


Pædagogen lærer at se det enkelte menneske. At få en forståelse for HB´s behov og læring. Det er en faglig udfordring at arbejde med den taktile skyhed. Hvordan gør man det. Hvorfor og hvilken betydning har det HB? Kan vi skabe relationen, og udvikle på den? Er vi vedholdende nok. Kan vi blive ved på forskellige måder, at komme nærmere målet? Små skridt frem ad, lige så stille og forsigtigt. Sæt ikke målene for store, men realistiske og overkommelige for begge parter. Der skal være genkendelige rammer, men vi skalikke forhåndsbestemme hvad HB kan og vil. Vi skal lytte til og forstå, hvad han gør, og vil. Vi skal sørge for at han får meningsfyldhed, og bliver forstået og hørt. " Jeg har betydning for em . de vil mig noget, på min måde". Vi skal arbejde ud fra HB´s normer og værdier. Han skal have brugerindflydelse og medbestemmelse. Vi tolker og forstår, vi læser - hvad vil HB, hvad vil han ikke.


Vi er så småt i gang med Del 2, og håber på at komme lidt længer inden vejledning mandag.




Ingen kommentarer:

Send en kommentar