Begrebet kropsbillede/kropslighed (body image) står for den bevidste opmærksomhed på ens egen krop og individets eget billede af sin krop.
I vores daglige liv lægger vi ikke særligt meget mærke til vores kropsbilled, medmindre vi arbejder med vores kropsbillede, som fx inden for fitnesskulturen og bodybuilding, eller når kroppen tilkendegive sig i vores bevidsthed på grund af sygdom, markante kropslige forandringer eller ekstreme kropslige oplevelser såsom smerte eller træthed ( Leder 1990)
Kropslige oplevelser tager deres udgangspunkt i vores sanseorganer ( syns-, høre-, smags-, og lugtesans) , i vores berøringssans, i vores kinetiske sansning, og i vores vestibularapparat (balancesans).
Kropslig aktiviteter kan have en positiv indvirkning og pædagogen kan opleve større sikkerhed i sit bevægelses- og handlemønster. Denne stærke sikkerhed vil kunne overføres til andre livssituationer og vil dermed være med til at styrke pædagogens selvtillid. Fysisk aktivitet vil være med til at styrke udviklingen af kropsbilledet, og den stigende viden og opmærksomhed i forhold til egenkroppen vil have en positiv indflydelse på ens livskvalitet. Kropsbillede er med til at udvikle balance mellem pædagogen og omverdenen.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar